Dieta buna - Dieta rea, algoritmul te scoate din dilema, si NU GRESESTE



Asa aratam eu acum zece ani.
Am cântărit cu 40 de kilograme mai mult decât azi, și ca mulți oameni, am vrut să slăbesc.
La fel ca mulți oameni, am vrut să știu care este cea mai bună dietă pentru oameni.
Mulți dintre noi chiar avem o părere despre această întrebare.
Unii cred că o dietă cu conținut scăzut de grăsimi, pe bază de plante este cea mai bună.
Alții, că o dietă săracă în carbohidrați, bogat în proteine și grăsimi animale, este cel mai bun.
Alții au păreri despre cât zahăr ar trebui să mâncăm, sau câtă sare, colesterol, grăsimi saturate, ouă sau produse lactate ar trebui să avem în dieta noastră.
Dar întrebarea care este cea mai bună dietă, este una științifică, deci nu ar trebui să existe loc pentru opinii sau convingeri.

Dacă Dieta A este într-adevăr mai bună decât Dieta B, un studiu care le compară pe cele două pe destui oameni ar trebui să arate dovezile in mod definitiv.
Fără opinii, fără convingeri, doar date concrete, nu?
Ceea ce este, de asemenea, clar este că, dacă există cea mai bună dietă, atunci încă nu l-am găsit deoarece incidenta bolilor legate de alimentatie a crescut dramatic în ultimele decenii.
Acum, ați putea crede că este din cauză că oamenii nu ascultă ceea ce le spunem.
Dar, de fapt, nu este adevărat, de fapt, oamenii urmează în general ghidurile alimentare.
Dar conform Centrului pentru Controlul Bolilor, dacă locuiești în Statele Unite, Există o șansă de peste 70% să fii fie supraponderal, fie diabetic sau aveți boală hepatică grasă non-alcoolică. Și există dovezi copleșitoare că dieta și stilul de viață sunt factori principali ai acestor condiții.

Deci de ce după atâtea cercetări, încă nu avem un răspuns la întrebarea aparent simplă  care este cea mai bună dietă pentru oameni? Ceea ce aș vrea să vă propun astăzi este că motivul pentru care nu avem un răspuns
este pentru că am pus întrebarea greșită. Și este o întrebare greșită pentru că presupune
că cea mai bună dietă depinde doar de alimente și nu asupra celui care îl mănâncă.
Dar dacă diferențele dintre genetica, stilul de viață, bacteriile noastre intestinale ne determină să răspundem diferit la alimente?
Ce se întâmplă dacă aceste diferențe explică de ce unele diete funcționează pentru unii oameni dar nu pentru altii?
Ce se întâmplă dacă alimentația noastră trebuie să fie personalizată în funcție de machiajul nostru unic?
Aceasta este exact întrebarea pe care ne-am propus să o punem în propria noastră cercetare, ceea ce am făcut cu colegul meu Eran Elinav și mai mulți studenți absolvenți de la Institutul de Științe Weizmann.
Pentru a adopta o abordare științifică, am căutat mai întâi o măsurătoare a nutriției sănătoase pe care ar trebui să o studiem.

Cele mai multe studii examinează pierderea în greutate sau riscul de boli de inimă după o dietă. Dar problema este că acestea sunt afectate de mulți factori care nu au legătură cu dieta, au nevoie de multe săptămâni pentru a se schimba, și în cele din urmă, obțineți o singură măsură de succes.
Și dacă nu a funcționat, atunci este foarte greu de înțeles de ce. Și, în schimb, am căutat o măsurătoare
care ar fi încă relevant pentru gestionarea greutății și boli legate de dietă, dar unul pe care l-am putea măsura cu ușurință și exact la mulți oameni. Și asta ne-a determinat să ne concentrăm asupra nivelului de glucoză din sânge, si mai exact, modificari ale glicemiei dupa masa. Numim acest lucru „răspuns la glucoză la masă”.

De ce este important?

Ei bine, pentru că niveluri ridicate de glucoză după masă promovează atât foamea, cât și creșterea în greutate.
După ce mâncăm, corpul nostru digeră carbohidrații din alimente în zaharuri simple și le eliberează în sânge.
De acolo, cu ajutorul insulinei, celulele din corpul nostru elimină glucoza din sânge astfel încât să-l poată folosi ca sursă de energie. Dar, de asemenea, insulina semnalează organismului nostru să transforme excesul de zahăr în grăsimi și-l păstrează, și acesta este un mod principal prin care ne îngrășăm.
În plus, fluxul rapid de glucoză în sânge adesea determină corpul nostru să elibereze prea multă insulină,
care ar putea reduce nivelul de glucoză sub valoarea inițială, făcându-ne să ne simțim foame și să mâncăm mai mult. Răspunsurile la glucoză la masă sunt, de asemenea, foarte relevante pentru sănătatea noastră
pentru că s-a dovedit a fi factori de risc pentru obezitate, diabet, boli cardiovasculare și alte tulburări metabolice. Un studiu recent care a urmărit 2.000 de oameni timp de peste 30 de ani a constatat că niveluri mai mari de glucoză după masă prezice mortalitate generală mai mare. În cele din urmă, și nu în ultimul rând important, cu progresele tehnologice recente, acum putem urmări continuu nivelurile de glucoză ale unei persoane pentru o săptămână întreagă.

Și din moment ce o persoană mănâncă în medie în jur de 50 de mese pe săptămână, ne permite să măsurăm răspunsurile la glucoză la 50 de mese într-o singură săptămână. Răspunsurile la glucoză la masă ne oferă, de asemenea cu o modalitate de a măsura direct efectul fiecărei mese, spre deosebire de abordările comune
care doar evaluează efectul unei diete generale.

Acum, desigur, există mulți factori dincolo de nivelul de glucoză care influențează o dietă sănătoasă.
Dar acesta este unul foarte important, iar rezolvarea acesteia poate fi un pas major înainte.
Din fericire pentru noi, am reușit să convingem 1.000 de oameni sănătoși de această idee, și le-am conectat la unul dintre acești senzori mici de glucoză și și-au urmărit continuu nivelurile de glucoză pentru o săptămână întreagă.

Și în timpul acelei săptămâni, participanții au înregistrat tot ce au mâncat pe o aplicație mobilă pe care am dezvoltat-o. Și asta ne-a permis să măsurăm răspunsurile la glucoză la 50 de mese diferite pentru fiecare persoană și aproximativ 50.000 de mese diferite pentru toți cei 1.000 de participanți, făcând studiul nostru cel mai mare asta s-a făcut vreodată cu această problemă până astăzi.

Deci ce am găsit?

Ei bine, când ne-am uitat la medii, am văzut tendințe.
De exemplu, mai mulți carbohidrați în masă în general, crește răspunsul insulinic. Acest lucru nu este atât de surprinzător.
O altă tendință, poate mai surprinzătoare este că mai multă grăsime în masă a scăzut în general răspunsul.
Dar - și aceasta este concluzia cheie a studiului nostru - pentru fiecare tendință pe care am găsit-o, erau mulți oameni care erau foarte diferiți de el. Practic, atunci când aceeași persoană a mâncat aceeași masă în zile diferite, raspunsul a fost foarte asemanator. Dar când diferiți oameni au mâncat aceeași masă, răspunsul a fost foarte diferit. De exemplu, pâinea albă nu a indus aproape niciun efect asupra nivelului de zahăr din sânge la unele persoane, dar în altele, a indus vârfuri uriașe.
Și același lucru a fost valabil pentru fiecare aliment pe care l-am testat, inclusiv orez, pizza, sushi și chiar ciocolată. Pentru fiecare aliment, au fost unii oameni care au avut răspunsuri scăzute, alții care au avut răspunsuri medii, și totuși altele care au avut răspunsuri foarte mari.

Nu era vorba doar de mâncare, era și despre persoana care o mănâncă.

Deci, deși mediile și tendințele sunt informative, pentru orice individ, ele pot să nu însemne mare lucru.
Acum, nu era vorba doar despre cât de bine era organismul la manipularea zahărului, fiecare persoană avea alimente diferite care îi creșteau nivelul.
Unii oameni chiar au avut răspunsuri opuse.
De exemplu, unii oameni s-au consumat pentru înghețată, dar nu pentru orez.
Dar apoi alții s-au dus pentru orez și nu pentru înghețată.
De fapt, mai mulți oameni au luat orez decât pentru înghețată.
Acum, soția mea este un dietetician clinic, deci când i-am arătat aceste date, a fost șocată, pentru că, în calitate de practician, ea se bazează, desigur, pe liniile directoare alimentare generale, și deci unul dintre primele lucruri că ea îi spune mulți pre-diabetici nou diagnosticați este să nu mai consumați alimente precum înghețata și în schimb consumați carbohidrați mai complecși, cum ar fi orezul brun.
Deci, de îndată ce a văzut datele noastre, ea și-a dat seama desigur că pentru majoritatea pacienților ei
nu numai că sfaturile ei alimentare nu ajută, dar, de fapt, îi împinge mai repede să dezvolte exact aceeași boală
că sfatul ei era menit să prevină.
Deci aceste rezultate ale noastre pe un set de date atât de mare ne-a convins că răspunsurile la mâncare sunt personale, și acele diete care mențin nivelurile normale de glucoză din sânge prin urmare, trebuie să fie adaptate personal la individ. Ele arată, de asemenea, în opinia noastră, de ce actuala paradigmă nutrițională care caută cea mai bună dietă este în mod inerent defectuos. Cea mai bună dietă pentru oameni nu există. Răspunsurile noastre la mâncare sunt personale, deci sfaturile noastre alimentare trebuie să fie și personale. Iar sfaturile dietetice personalizate au fost următoarea noastră provocare.

Pentru a o aborda, am măsurat mulți parametri între participanți despre care credeam că ar putea explica variabilitatea oamenilor în răspunsul la glucoză la mese.
Și acestea au inclus valori de bază și factori de stil de viață, cum ar fi vârsta, greutatea, înălțime și activitate fizică, dar și analize de sânge, pregătire medicală și chestionare de frecvență alimentară, și, de asemenea, secvențierea ADN-ului atât a genomului uman și compoziția bacteriilor intestinale a fiecărei persoane.
Acum, dintre acestea, bacteriile intestinale a fost poate cea mai nouă componentă pe care am examinat-o.
De sute de ani, știm că bacteriile trăiesc în corpul nostru. Dar numai cu progresele recente în secvențierea ADN-ului am putea începe să le studiem pe larg. Și când am făcut-o, am descoperit că această colecție vastă
a sutelor de specii diferite pe care fiecare le găzduim, denumit în mod colectiv „microbiomul nostru”,
are un impact major asupra sănătății și bolii noastre. Și ceea ce face microbiomul și mai interesant
este că, spre deosebire de genetica noastră, o putem schimba și noi chiar și prin mijloace simple, cum ar fi schimbarea a ceea ce mâncăm. Bacteriile noastre ne ajută să digerăm o parte din alimentele pe care le consumăm, și, la rândul său, producem molecule care sunt preluate de propriile noastre celule
și ne afectează fiziologia.
De exemplu, în propria noastră cercetare, am studiat îndulcitorii artificiali, pe care marea majoritate dintre noi o consumăm zilnic în diverse băuturi sifonice dietetice și alte produse. Și am constatat că consumul de îndulcitori artificiali modifică compoziția bacteriilor intestinale astfel încât atunci când este transferată la șoareci determină șoarecii să dezvolte simptome de diabet.
Și astfel, acesta și alte câteva studii ne-a determinat să ne întrebăm dacă și microbiomul ar fi important
pentru a explica variabilitatea glucozei la oameni ca răspuns la mese.
Și așa am luat acest microbiom și alte date clinice pe care le-am colectat, și am folosit algoritmi avansați de învățare automată pentru a căuta automat reguli care prezic răspunsuri personalizate la glucoză la mese.
De exemplu, o astfel de regulă ar putea fi că dacă ai peste 50 de ani și ai o anumită specie bacteriană,
atunci răspunsul tău la o banană va fi ridicat.

Algoritmul general a combinat zeci de mii de astfel de reguli pe care a dedus automat din date.
Această abordare este de fapt similară la modul în care site-urile web precum Amazon fac recomandări de cărți, cu excepția faptului că am aplicat-o la modul în care oamenii răspund la mâncare.
Și am putea arăta că acest algoritm ar putea lua orice persoană, chiar și oameni care nu fac parte din studiul nostru original, și preziceți răspunsul la mesele arbitrare cu mare precizie.
Deci, ca pas final, ne-am întrebat dacă putem folosi și acest algoritm pentru a concepe diete personalizate care normalizează nivelul de glucoză din sânge. Așa că am recrutat și profilat noi participanți, și am cerut algoritmului să prezică două diete pentru fiecare persoană; într-o dietă, pe care am numit-o „dieta proastă”,
am cerut algoritmului să prezică alimente pentru care acea persoană ar avea răspunsuri ridicate.
Și în celălalt - "dieta bună" - i-am cerut să prezică alimente pentru care persoana respectivă ar avea răspunsuri scăzute. Și fiecare persoană a urmat apoi fiecare dietă timp de o săptămână.
Acum, prin design, dietele trebuiau să fie identice în calorii. De fapt, toate micul dejun, prânzul și cina
au avut aceleași calorii în zile diferite. Și este, de asemenea, important de reținut că fiecare persoană a primit o dietă personalizată diferită, și erau chiar și niște alimente care au fost date unora pe dieta lor bună
dar celorlalți care au dieta lor proastă.
Acum, pentru a vă arăta că aceste diete nu sunt cele evidente la care te-ai putea gândi, iată-le pentru unul dintre participanții noștri.
Acum, ia un moment și vezi dacă poți ghici singur care algoritmul a prezis a fi dieta bună și care să fie dieta proastă pentru acest participant.
Și, pe măsură ce vă uitați la acestea, observați că fiecare dietă conține alimente care nu ar apărea de obicei în dietele standard.
Și acum, pentru distracție, hai să jucăm un joc rapid de ghicire, și toți trebuie să participați.
Așadar, ridică mâna dacă crezi că dieta din dreapta este cea bună.
Bine. Acum ridică mâna dacă crezi că dieta din stânga este cea bună.
Bine, cu siguranță vedem o împărțire aproape 50/50 aici, arătându-vă că cu siguranță nu este banal să ghiciți.
Și pot să vă spun că pentru acest participant, algoritmul a prezis dieta din dreapta, cel cu inghetata, sa fie cel bun.
Și acum singura întrebare este cât de bine au funcționat aceste diete. Și ceea ce vă voi arăta în continuare este din punctul nostru de vedere poate cel mai frapant rezultat care a ieșit din studiul nostru. Deci, aici sunt nivelurile continue de glucoză a acestui participant atunci când urmează o dietă proastă. Și puteți vedea clar niveluri anormal de ridicate de glucoză după mese indicând faptul că acest participant are toleranță redusă la glucoză și este probabil pre-diabetic.
Dar la dieta buna, cea cu inghetata și aceeași cantitate de calorii ca o dietă proastă, același participant pre-diabetic a atins niveluri complet normale de glucoză din sânge fără măcar un singur vârf pe parcursul întregii săptămâni. Evident, am fost foarte bucuroși să aflăm aceste rezultate, și, de fapt, am găsit rezultate similare pentru majoritatea participanților pentru care am conceput diete personalizate folosind algoritmul nostru. Acum, nu numai atât, ci și alimentația bună a indus câteva schimbări consistente în bacteriile intestinale ale majorității participanților.
Și părea că aceste schimbări au fost benefice, deoarece bacteriile care în alte studii au fost asociate cu rezultate bune tinde să crească după o dietă bună, iar bacteriile asociate cu boala au avut tendinta de a scadea.
Și acest rezultat este, desigur, foarte intrigant deoarece sugerează că pe lângă normalizarea nivelului de glucoză din sânge în timpul săptămânii de intervenție, dieta buna a indus si efecte benefice care pot persista chiar și dincolo de săptămâna de intervenție.

Deci, care este mesajul primit de la toate astea?

Ei bine, pe baza variabilității răspunsurilor la glucoză pe care le-am văzut peste 1.000 de oameni, concluzia noastră este că nu există o singură dietă cea mai bună pentru oameni pentru că suntem cu toții prea diferiți. De asemenea, înseamnă că, dacă o anumită dietă nu a funcționat pentru tine, atunci poate a fost dieta greșită pentru tine. Eșecurile alimentare pot să nu fie vina ta. Este posibil ca dieta ta să fi eșuat pur și simplu pentru că nu a ținut cont de informații despre tine ca persoană fizică.

Deci, ce poți face cu aceste informații acum?

Ei bine, chiar acum, puteți măsura răspunsurile tale personale la glucoză la mesele tale preferate folosind dispozitive simple pentru glucoză pe care le puteți cumpăra de la farmacia locală.
Și vă garantez că veți fi surprinși la care alimente vă cresc personal nivelul de glucoză și care nu.
Ca o soluție mai completă, muncim din greu pentru a face algoritmii noștri la dispoziția tuturor
astfel încât să poți, de acasă, pentru a oferi informații clinice de bază despre tine, trimiteți o mostră din microbiomul dvs. și primiți în schimb sfaturi dietetice personalizate.
De asemenea, începem studii de intervenție alimentară pe termen lung atât la pre-diabetici, cât și la diabetici, care va dura un an întreg.

Pentru că noi credem că dacă efectul de normalizare a nivelului de glucoză din sânge pe care le-am putut obține într-o săptămână ar putea persista o perioadă mai lungă de timp, atunci am putea fi capabili să inversăm și chiar să vindecăm aceste condiții, care constituie una dintre cele mai grave epidemii ale vremurilor noastre.

Mai larg, cred că intrăm într-o nouă eră în studiul nutriției, una în care ne vom îndepărta de a întreba care este cea mai bună dietă pentru oameni, și, în schimb, concentrați-vă pe întrebarea mai potrivită
care este cea mai bună dietă pentru mine.

 

 

 

                  Daniel Ganea

             Medic la ConsultatiiLaDomiciliu.ro

Dr. Daniel Ganea este "Doctorul tău", Medic Specialist Medic de familie, medic rezident cardiologie, cu Competență în Ecografie și scrie aici articole pentru pacienți. A început cariera ca medic specialist în 2009 în Urgență, a lucrat și pe Ambulanță, aflând ce-și doresc de la medic pacienții care solicită online consultații medicale cu medic specialist la domiciliu. 

Astfel a aparut ConsultatiiLaDomiciliu.ro
Dacă ai citit Termeni și condiții, fă o programare online sau telefonic:





"Cine te poate sfatui mai bine decat medicul, specialist in domeniul lui?"


Ultimele postari ale lui Daniel Ganea (vezi toate articolele medicale)




         
         

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dieta pentru colesterol ridicat

  Dieta pentru colesterol ridicat Scopul principal al acestei diete este reducerea colesterolului ridicat. Rația zilnică Este necesar să se...